Vybrať vhodnú realitnú kanceláriu pre predaj vášho domu, bytu či pozemku nemusí byť jednoduchou záležitosťou. Najmä keď si uvedomíte, že natrafiť môžete na niekoho, kto vašu nehnuteľnosť predať nedokáže, zníži jeho cenu alebo spôsobí problémy týkajúce sa dokumentov či prevodu vlastníctva.
Určite na takúto realitnú kanceláriu nechcete trafiť a tak dôkladne zvážite, akú realitku si vyberiete. My vám prinášame niekoľko tipov, ako si overiť realitnú kanceláriu ešte pred tým, než s ňou začnete spolupracovať. Tak, aby predaj vašej nehnuteľnosti prebehol hladko a podľa vašich predstáv.
Recenzie realitnej kancelárie
Úplne na začiatok by ste sa mali spýtať svojich známych. Je to najlepšie, čo môžete spraviť na úvod. Poznáte ich a viete, koho recenzia má váhu, je oprávnená a kto naopak dokáže nadhodnotiť pozitívne či negatívne stránky. Spýtajte sa ich na skúsenosti v ich prípade, ale myslite na to, že prístup realitnej kancelárie môže byť iný vo vašom prípade.
Ak ste už z vášho okolia zistili maximum, je na čase prezrieť recenzie realitnej kancelárie na internete. Vyhľadajte si realitky, ktoré vám odporučili známi alebo si námatkovo nájdite ďalšie vo vašom meste. Recenzie realitnej kancelárie si preverte na profile spoločnosti vo vyhľadávaní Google, na jej Facebook stránke, prípadne využite recenzie na katalógoch Azet a Zlaté stránky.
Ak ste nenašli dostatok odpovedí, spýtajte sa v diskusných fórach na odporúčania realitnej kancelárie vo vašej lokalite.
Web a ponuky realitnej kancelárie na nete
Takmer každá realitná kancelária sa prezentuje ako tá najschopnejšia a najšikovnejšia. Ako však oddeliť zrno od pliev? Keď ste už na základe recenzií zistili, ktorým realitným agentúram sa vyhnúť, prezrite sa ich webstránky a ponuky na realitných portáloch či Facebooku.
Webstránka vám čo to napovie o ich fungovaní, skúsenostiach, ponúkaných službách. Porozmýšľajte, ako na vás webstránka pôsobí. Všímajte si fotografie realitných maklérov a najmä zoznam ponúk. Majú na webe ponuky staré 2 roky? Vyzerajú fotky nehnuteľností dobre? Ponúkajú nehnuteľnosti za príliš vysoké alebo naopak, príliš nízke ceny? Majú dobre napísané texty s dostatkom informácií? Plusom je určite, keď majú zaujímavé informácie na blogu a veľa to o nich môže napovedať.
Takisto si všimnite ponuky kancelárie na realitných portáloch či sociálnych sieťach. Ak je počet ponúk nižší, nemusí to znamenať, že je realitka neschopná. Možno ide o menšiu poctivú realitku alebo sa špecializuje na určitý typ ponúk. Takisto si všímajte profesionalitu inzercie či
Vystupovanie realitného makléra a osobný dojem
Dobre referencie, kvalitný web, profesionálne inzeráty – toto všetko majú realitné kancelárie, ktoré prešli lievikom až do tohto bodu. Dobrý realiťák sa však prejaví až vtedy, keď začne hovoriť. Pretože všetky predošlé body sa mohli časom zmeniť, prípadne má skrátka realitka šikovného človeka na marketing. Avšak maklér, ktorý má predať vašu nehnuteľnosť musí vedieť výborne komunikovať.
Takže od momentu úvodného predstavenia realitného makléra v telefonáte by ste mali zbystriť pozornosť. Vyjadruje sa vhodne a profesionálne? Hovorí informácie, ktoré vás zaujímajú? Odpovedá priamo na otázky? Viete si predstaviť, že tento človek úspešne predá vašu nehnuteľnosť? Ak máte pochybnosti, volajte skrátka inej realitnej kancelárii.
Ak úvodný telefonát dopadne dobre a dohodnete si osobné stretnutie, všímajte si vášho makléra dôkladne. Úvodné stretnutie by sa malo konať v sídle realitnej kancelárie. Všímajte si verbálnu aj neverbálnu komunikáciu makléra. Ak na vás pôsobí roztržito, zmätene a rieši iné telefonáty počas vášho stretnutia, asi by ste mali skúsiť osloviť niekoho iného. Ak však máte pocit, že tohto makléra práca baví, má veľa informácií o realitnom trhu a dá vám nezištne hneď niekoľko dobrých rád, asi to bude ten správny.
Čo sa pýtať realitnej kancelárie
Veľa napovedia vhodné otázky. Nie je dôležitý len obsah odpovedí, ale opäť je veľmi dôležitá neverbálna komunikácia. Všímajte si, či maklér neznie pri odpovediach neisto, či nie je zaskočený z bežnej otázky alebo či zrejme neklame. Opäť platí, že by ste si mali stáť za tým, aby ste na priamu otázku dostali čo najpriamejšiu odpoveď.
Na úvod sa pýtajte sa na skúsenosti a informácie o realitnej kancelárii. Vôbec nevadí, že už niečo o nich viete, vás zaujíma, čo vám odpovie človek priamo z realitky. Informácie od neho by totiž mali byť viac menej zhodné s tými, ktoré ste zistili už predtým. Pýtajte sa na jeho vízie o realitnom trhu a jeho spôsob práce.
Ďalej, keď začnete hovoriť informácie o vašej nehnuteľnosti, všímajte si spätnú väzbu makléra. Zaujímajú ho dostatočne informácie, ktoré hovoríte a dáva vám konkrétne rady ešte pred tým, ako ste s ním spísali výhradnú zmluvu?
Bodom zlomu môže byť cena predaja nehnuteľnosti a výška provízie. Po navrhnutí ceny nehnuteľnosti sa zaujímajte o spätnú väzbu od makléra, ale nenechajte sa zmanipulovať. Ak ste si istý svojou cenou, trvajte na nej a nenechajte sa dotlačiť k zníženiu bez rozumných vysvetlení.
Čo sa týka provízie realitnej kancelárie, pamätajte na to, že vysoká provízia neznamená nevýhodný predaj. Takisto neočakávajte, že s výškou provízie musí narastať aj kvalita realitných služieb. V istom prípade to skrátka platiť môže, v inom nie. Väčšina realitných kancelárií si pýta províziu 3 až 5 % z ceny nehnuteľnosti. Záleží však aj na lokalite a type nehnuteľnosti.
Dôkladnosť realitnej kancelárie
Ak ste spokojný až do tohto bodu a máte podpísanú zmluvu s realitnom kanceláriou, dajte si záležať aj na ďalšom postupe. Dodržuje realitná kancelária to, na čom ste sa dohodli? Ako a kde inzeruje vašu nehnuteľnosť? Ak si myslíte, že sa dá niečo spraviť lepšie, nebojte sa ozvať.
Okrem toho si poctivo preverujte dokumenty od realitnej kancelárie. Nerobia chyby v dokumentoch? Vybavili všetko potrebné?
Ak predaj napokon prebehol podľa vašich predstáv, patríte k tej väčšine, ktorí natrafili na poctivú realitnú kanceláriu. Je však veľmi veľa aj tých nepoctivých a preto si treba dať pri výbere realitky pozor. S dobrou skúsenosťou sa samozrejme neváhajte podeliť, aby aj vaši známi vsadili na poctivú realitku.
obrázky: unsplash.com